Skapa kundlojalitet genom kundklubbar

Vad vill man egentligen ha som kund? Förmåner såklart. Det räcker inte att bara få möjligheten att köpa dina fantastiska produkter. Man vill bli belönad för att man gör det. För att man väljer just dig och inte din konkurrent. 

Det sätter dig som företagare i en knipa. Hur ska du egentligen göra för att behålla dina kunder? Du har inte råd att sänka dina priser ned i absurdum för att behålla dem. Det skulle snarare kapa all vinstmarginal och på sikt försätta dig i konkurs. 

En mycket bättre strategi är att starta en kundklubb. En klubb som kunderna kan gå med i för att de helt enkelt tjänar på det. De fattar att de kommer dra nytta av medlemskap i klubben. Handlar de tillräckligt mycket blir de belönade med erbjudanden, rabatter och exklusiva produkter. Och det bästa av allt, de får de här erbjudanden hos dig och inte hos dina konkurrenter. 

Betala för kundernas lojalitet 

Lojalitet är inte gratis. Inte kundlojalitet heller. Men du kan köpa en kunds lojalitet. Genom ovan beskrivna kundklubbar och kunderbjudanden. Med en kundklubb så gör du dina kunder till en del av ditt lag. Ni är nu på samma sida. Kunder måste med andra ord lockas, belönas och motiveras för att stanna kvar. Annars finns det mängder av alternativ. Det är väl både fördelen och nackdelen med en kapitalistisk, globaliserad och konkurrenskraftig ekonomi. 

Kunden kommer förstå att den tjänar på att koncentrera sina inköp hos dig. Att inte sprida ut dem. I längden kommer det nämligen att betala av sig. Med andra ord tjänar både du och kunden på ett sådant arrangemang. Se bara till att du förvaltar kundens personliga uppgifter i enlighet med lagen. Du vill inte råka ut för någon skandal där personuppgifter läcker ut. För då ryker nog även kundernas lojalitet till kundklubben.

  

ett två tre fyra

Att ha ansvar för en kundklubb är alltså någonting du måste ta på allvar. Om du inte tar din kundklubb på allvar och verkligen ser till att dina kunde trivs, då kommer det inte dröja länge innan de knackar på dörren hos någon av dina konkurrenter istället. 

Det vore såklart inte så kul, nu när du äntligen fått in dem i klubben. Men det är bara ett steg på vägen. Nu gäller det att jobba för att behålla dem. Ta ingenting för givet. Allra minst dina kunders lojalitet. Den är allra minst sagt en färskvara.